Utrecht aan Zee

Lof der Keramiek

In 'Lof der Keramiek' weten kunstenaars van zeer uiteenlopende achtergrond een groot keramisch kunstwerk tot stand te brengen op een historische plek in de stad.



Op initiatief van bewoners van de Utrechtse binnenstadswijk Springweg en omgeving wordt voor een blinde muur van de Strosteeg een keramisch muurobject ontworpen.

 

Op ongeveer dezelfde plek was zo’n 100 jaar geleden het keramisch bedrijf Sint Lukas gevestigd, bij verzamelaars om de bijzondere glazuren nog steeds zeer gezocht. Later was er De Vier Paddenstoelen gevestigd, een samenwerkingsverband van vier keramisten. De langstlevende, Jan van Ham, zette later een atelier op in een middeleeuwse kelder aan de Twijnstraat aan de werf onder de naam 't Bolwerk, dat in de jaren zestig werd overgenomen door Gert de Rijk.

 

Na een inventarisatie van de mogelijkheden werd een aantal keramisten die in de binnenstad werkzaam zijn, gevraagd om een voorstel voor een ontwerp en een globale begroting te maken, te weten Kees Agterberg, Tsjerk Holtrop en Gert de Rijk, samen met grafisch ontwerpster Anna Smits. Ook de beeldende kunstenaars Anco van der Haar en Henk van der Haar werden gevraagd, omdat zij met de inmiddels overleden Gert de Rijk (1945 - 2009) en graficus Gerard van Rooy (1938-2006) het keramisch samenwerkingsverband Z4 vormden. Zo was Gert de Rijk de verbindende schakel in het geheel, een hem vertrouwde rol: tientallen jaren was zijn atelier een knooppunt van activiteiten en een broedplaats van manifestaties. Stadsdichter Ingmar Heytze, wiens overgrootvader de creatieve motor was van Sint Lukas, schrijft een tekst die in het muurobject verwerkt zal worden.

 

In ‘Lof der Keramiek’ volgen we de beoogde makers in het gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren van het project tot aan de feestelijke onthulling in de Strosteeg. Centraal staat in de samenwerking: hoe kom je eendrachtig tot een ontwerp en een bevredigende

taakverdeling? De verschillende medewerkers hebben immers een nogal van elkaar afwijkende achtergrond en werkwijze. Voorts is het duidelijk, dat het een keramisch kunstwerk wordt dat de keramiek zelf als onderwerp heeft, daar een lofzang op is, maar hoe didactisch of educatief moet het worden? Hoe moet de tekst van Heytze in het beeld geïntegreerd worden en hoe moet zo’n groot muurobject in onderdelen vandaalproef bevestigd worden?


Links

lof-der-keramiek.utrechtaanzee.nl


<< Terug